Fiji, Life´s a beach

I Nadi möttes vi av färgglada musikanter på flygplatsen som gav oss ett glatt välkomnande.
Bula Bula! Bula! Betyder ungefär hej och hörs hela tiden vart man än kommer i Fiji. Man förväntas då givetvis svara med ett glatt Bula!
Vi hade absolut inget planerat innan vi klev av planet (förutom att vi hade ett plan tillbaka till Sydney 9 dagar senare), vi hade hört att det skulle bli billigast så. Mycket riktigt. Vi fick ett bra erbjudande av en man som hette Big Joe som hade ett litet kontor på flygplatsen. Vi bjöds även på färska, salta apelsinklyftor.
Första och sista natten måste man spendera i Nadi som ligger på själva huvudön, bara för att vänta in båten som tar en ut till öarna. I Nadi finns tydligen inget att se och det stämmer nog. Ganska snabbt fick vi upptäcka att folk är förvirrande och svårförstådda men alltid glada och vänliga. Nicklas och jag hade väldigt roligt första eftermiddagen/kvällen i Nadi när vi försökte enligt rekommendationer ta ut massa pengar, köpa så mycket vatten vi kunde bära, köpa snacks och myggmedel samt hitta ett bra ställe att äta middag på.
Efter vi tagit en restaurang på måfå som visade sig vara mycket prisvärd så försökte vi ta oss ”hemåt” med allt vårt vatten mm (bara vattnet vägde 21 kilo!). Hostelet låg längre bort än vi mindes och det var becksvart ute. Ett snällt äldre par i en pickup gav oss skjuts på deras flak, det var mycket spännande! Dom tyckte vi var galna som tänkte gå hela vägen, vilket nog var lite sant..

Nästa morgon tog vi alltså båten ut mot en ögrupp som heter The Yasawa Islands som består av 20 gamla vulkanöar som ligger efter varandra som i en kedja.
Vackert oh så vackert!!!

Vi hade sju underbara dagar ute på två olika öar. Relax är det rätta ordet!!
Fyra nätter hade vi på Nabua Lodge på Nacula Island (4,5 h utanför huvudön). Denna ö var relativt stor och bestod av 4 olika resort och en by. Vårat resort tog in cirka 25 gäster. Vi bodde i privat bungalow. Inkluderat i resan var också frukost, lunch, middag (för-, huvud- och efterrätt), supergod mat och till detta även underhållning. Det blev skön gemenskap bland alla boende på ön, kanske för att vi första dagen körde ”hi my name is Anna, I´m from Sweden and I´m a non-alcoholic." Stor förståelse för varandra redan där.
Vi spelade volleyboll, badade, snorklade, lärde oss Bula Bula dansen samt Kongo dansen, gick omkring på ön, läste i hängmattan.

Andra ön (Waya LaiLai) var mindre och bestod av två resort och en by. Vårat resort (Naqalia Lodge) tog in cirka 10-12 gäster och jag och Niko hade även där egen bungalow.
Dom hade aktiviteter på öarna varje dag. En kväll fick vi lära oss väva armband och en ring, Nicklas tyckte detta var mycket skoj! En dag snorklade vi bland Reef Sharks medan Fijianerna gav dom mat. Det var coolt även om hajarna inte var större än 1,5 meter. Men dom hade ändå det där platta hajansiktet och dom där döda hajögonen.

Jag berättar lite med hjälp av bilder.

Hängmattehäng : ) Vi lärde oss ta sig i och ur hängmattor med tiden. Det är inte så lätt faktiskt, särskilt inte när man får för sig att ligga två i samma matta. Nicklas påstod att han sa till i god tid att han tänkte gå ur hängmattan men jag måste säga att jag tvivlar. Vips låg jag med anisktet ner i gräsmattan. Jaja, det såg nog väldigt roligt ut iaf.

Vattnet var riktigt varmt och vi letade efter kalla spots istället för varma som i Sverige.

BBQ-kväll på Nabua Lodge med crossdressing-tema. Nicklas lånade en rosa klänning av mig och blev mycket söt. Jag lånade Nicklas svarta, tajta jeans och en t-shirt, kläderna satt riktigt bra på mig!
Catwalk med domare hade vi också. Mycket fina danser och fjäsk för domarna.

Nicklas övade på att snurra håret runt fingret och le som en liten flicka.

Rachel var lite förvånad (och glad) över vad man fick med på köpet som man.

En dag när vi gick omkring på ön så kom vi till Blue Lagoon resort, där delar av filmen Blue Lagoon spelades in. Vi snorklade lite bland reven och såg tusentals färgglada firrar.

En dag jamade det utanför våran dörr och se där står en liten söt kissemiss. Hon fick komma in och gosa med oss eftersom hon var väldigt ren av sig. Innan vi skulle somna slängde vi ut henne men efter frukost nästa morgon ropade Niko på skämt ”Maja” (som vi döpt katten) när vi närmade oss våran bungalow och ut från vårat tak kommer hon jamandes. Sötnosen stannade hos oss i dagarna tre. Vi var lyckliga.

Man hade endast elektricitet mellan ett visst antal timmar på kvällen. Klockan sex blev det kolsvart och hade man inte hunnit få elektricitet då så blev det riktigt mysigt, inte en lampa på hela resortet lös alltså. Därav fotogenlampan vi middagen.

Exempel på lunch (flugan ingår).

Waya Lailai Island

En mindre ö som vi åkte förbi.

Nicklas flätar för fulla muggar.

Öva bör man..

Även denna tripp hade ett slut (denna gång med en flygtripp i solnedgången) och nu är vi återigen tillbaka i Sydney.
Imorgon flyger vi till Auckland, Nya Zeeland. Förhoppningsvis kommer vi ha en grön/lila bil som står och väntar på att få visa oss runt på dom två öarna. Det känns spännande, vi har fått höra så mycket bra om Nya Zeeland så vi har ganska höga förväntningar. Nicklas och jag träffade en tjej från England som skrev ner två sidor tips på saker vi borde göra/se när vi bara har tre veckor på oss. Hoppas det går bra!