East Coast part two

Långt inlägg på ingång! Ta ett par dagar på er att läsa för nu på måndag flyger jag och Niko till Fiji och bli där i en och en halv vecka = inga inlägg under den tiden.


Hej bloggläsare!

Nicklas Lif här. Ni vet killen som alla getingar älskar att hata.

Jag har blivit kommenderad att skriva ett inlägg till eran ära.

De finns mycket att säga om Australien.
Däremot ska jag tillägga att bara en sak aldrig slår fel.

Australian Internet Sucks!!.

När jag skriver ”sucks” menar jag att de är så dåligt att man får lite ångest, raseri och depression på köpet när man lugnt beställer en halvtimmes internet.

För att ni ska förstå mera ingående ska jag rita en liten mental bild till er. Snäll som jag är.

Scenario: Anna bestämmer sig för att lugnt avsluta ett inlägg hon tidigare engagerat sig i när vi var belägna i Rainbow Beach.

Målet: Att ladda upp de sista 6 bilderna och fixa i ordning diverse estetiska ting på bloggen.

Resultat: Katastrof.

Diskussion: Jag vet inte vad jag ska säga men jag kan helt enkelt konstatera att allt som kunde fallera gjorde det. Fet stil där vi inte ville ha det, icke fet stil där vi ville ha fet stil, bilder dublerades och försvann. Ja, Murphys lag ftw!  
Tillslut tar internettiden slut och kvar blir ett inlägg som är lite stökigare än vanligt.

Nåja. Till Bloggandet!

Idag (22/3) anlände jag och Anna i Noosa för att överge våra kumpaner på Grayhound bussen och skicka dom vidare utan retur till Brisbane. Detta kan tyckas hårt men livet i Australien är hårt.
Medans dom två männen/pojkarna åker till vad i folkmun beskrivits som ”Australiens tråkigaste stad” stannar jag och grisen till i en liten del av paradiset.

Noosa

Dagens landvinningar består av att gå längst med floden för att hitta till Woolworths.

När man vandrar i Noosa kan man inte annat än förundras över hur vackert de är. Dagen till ära lyser solen varmt på Sunshine Coast och dom enda moln man kan se är små och lätta, placerade där på himlavalvet för att ge de stora blå en mäktigare bild att reflektera.



På vägen ut ur köpcentret ser vi ett litet bageri. Vi ska bara kolla tänker vi och vips sitter vi där vid vattnet med en Apple Cream Turnover + Cherry Cheesecake. Bästa lunchen nånsin!!

Nästa bestyr blir paddla kajak.

Här på Noosa backpackers får man låna kajaker om man lämnar ifrån sig sitt pass.
Detta gjorde vi och tillsammans konfiskerar vi en blå kajak.

Att göra sightseeing på detta sätt är att rekommendera. Inte nog med att man kan se allt möjligt paddlandes i floden kring Noosa så får man även träning och lek på köpet.
Jag passade faktiskt till och med på att ta av mig t-shirten för att försöka få bort min linnebränna. Detta kan tyckas omöjligt men man vet ju inte.

 
















De var allt för denna gången. Hoppas jag inte spädde på för mycket. Äh! Vem bryr sig. Jag avslutar de hela med en episk bild av mig i mitt skepp och den magiska himlen här i lilla Noosa.




Cheers
/Nicklas


Nicklas bestämde sig för att detta fick vara allt för denna gång och ger återigen ansvaret till mig.

Nästa dag åkte vi in till Noosa "centrum" och kollade in stan samt stranden.
Håller med Nicklas, Noosa var helt underbart vackert och vi hade väldigt mysigt där. Tyvärr var vi tvungna att åka vidare på eftermiddagen redan efter första natten eftersom vi bokat boende i Brisbane.
Så här i efterhand hade vi gärna stannat ett par nätter längre dock.




Röd Stjärna= vårat hostel, Lila Stjärna= stranden vi slappade vid dag 2, Blå Stjärna= centrum


Brisbane

Vårat nästa stopp skulle alltså bli en tråkig storstad hade vi fått veta (Australiens tredje största stad och huvudstaden i Queensland).
Nicklas och jag mötte upp grabbarna grus och fick höra ett och annat om Brisbane som verkade vara en riktigt bra stad ändå.
Vi bodde väldigt lyxigt i ett dubbelrum på YHA (tur att Nicklas har ihoptjänade YHA-pengar att slösa) med utsikt över den alltför bruna floden.
Första dagen fick vi en karta av en tjej i receptionen, hon ritade rosa streck som vi skulle följa för att få en bra första dag och sightseeing.
Vi följde slaviskt det rosa på kartan som tog oss genom shoppinggator, botaniska trädgården, längs med floden, över floden, in i en park med tusentals rosa blommor och slutligen kom vi till museum som vi ägnade ett par timmar åt.
På kvällen blev det bio då vi insett att detta var en sjukt billig aktivitet i Brisbane. Dag två blev lite liknande och avslutades även denna med bio, som grädde på moset.
Lars tillbringade dock denna dagen på Australian Zoo. Han hade en toppen dag vill jag lova! Vi fick höra allt om söta uttrar och dresserade fåglar. Jag önskar själv att jag hade haft råd att tillbringa en heldag tillsammans med alla djuren där.








Surfers Paradise

Lars jag och Nicklas fortsatte mot Surfers medan Olle satte sig på en närmare 20-timmars bussfärd mot Sydney. Jobba jobba jobba!

Surfers var väl sådär måste jag säga. Mycket större än jag tänkt mig och mindre surf än vi hade hoppats på.
Stranden sträckte sig x antal mil (kommer inte riktigt ihåg, men långt var det) längs med kusten så det var ju ganska imponerande. Vi tog oss ett par promenader längs med stranden eftersom jag och Nicklas bodde cirka 30 minuters gång utanför stan åt ena hållet och Lars bodde cirka 20 minuters gång utanför stan åt andra hållet. Det var mysigt och också väldigt enkelt att man kunde gå längs med stranden vart man än ville.
Surfers var verkligen staden för äventyrare! Sex, sju olika stora vatten/äventyrsparker och skydive, jetski, surf mm. Det var även en rikemans stad, vart man än kom åkte det hummers och pappas bil, allt var dyrt och exklusivt.
Våra två dagar där innehöll alltså strandpromenader/jogg, strandhäng samt tråna efter hundvalpar i stadens djuraffär.








Byron Bay

Efter att vi haft strålande solsken sen Rainbow Beach möttes vi återigen av regn i denna lilla hippie/chillstad.
Lars hade bokat in sig på YHA för att vi denna gång inte skulle bo 50 minuter ifrån varandra. Dock fanns det två YHA där och han hade lyckats boka in sig på det andra.
Vi bodde ändå bara cirka fem minuter ifrån varandra så vi kunde passa på att utnyttja hostelens olika erbjudanden, våra gratis cyklar och Lars spelhörna samt gosa med Lars´ hostelkatt.
Svenskar kryllar det av här i Australien, men aldrig har vi mött så många som vi gjorde i Byron. I våran reception stod en medelålders svensk kvinna och i Lars stod en yngre svensk kille. Människor som försökte övertala en att komma till deras pub på kvällen var svenska i hälften av fallen, folk man träffa på hostelet, stranden, stan. ALLA var svenskar!
Andra dagen tog vi tre cyklar och åkte upp mot fyren. Jag ångrade att vi inte gick då cyklarna var kassa och det i kombination med konstant uppförsbacke var ganska drygt. Dock var det skönt på vägen ner istället så det jämnade väl ut sig. Fyren var fin och utsikten densamma. Det bästa var dock att vi kom i perfekt tid för att lyckas se cirka 30 delfiner hoppa och leka bland vågorna, så himla härliga djur!
Vi trampade sedan till en liten by utanför Byron där vi kom till en mindre rolig sjö. På vägen tillbaka stannade vi till vid havet, vid en strand som vi hade sett uppifrån fyren tidigare samma dag.
Vi fick leka med massa hundar som var ute på promenad och Nicklas & Lars byggde en arena åt krabborna i sanden.
Lars åkte vidare med nattbussen till Sydney och Olle för att också han ta tag i jobb igen.
Niko och jag blev kvar i Byron i ytterligare två dagar. Mycket chill, strandpromenader och Aghata Christie! En kväll när vi satt nere vid stranden fick vi höra att vi kommer få åtta barn i framtiden, spännande måste jag erkänna.


 




Mannen ni ser i bakgrunden sa "very beautiful", barnet ni ser i bakgrunden stod kvar och stirrade i säkert 10 minuter till efter kortet tagits, Lars och Nicklas var fascinerande.


Japp, den berömda fyren vid Australien östligaste punkt.





Det var mycket svårt att få kameran att fokusera på delfinerna men man ser iaf något.









Inte första gången (snarare 10e) det händer att Niko står och ska ta ett kort på mig framför något han får för sig är fint och en främmande person kommer fram och säger "I can take a picture of both of you" vilket såklart är snällt. Men nästan alltid har vi Lars och/eller Olle med som kan ta kort på oss två tillsammans så det är inte nödvändigt. Ändå säger vi "yeah that would be really nice", varför?? Dom lär ju inte bli arga om vi säger "no thanks" antar jag. Underligt..


Sydney
13,5 timmar på nattbuss och plötsligt är vi i Sydney igen.
Nicklas och jag satt och log och pratade "gamla minnen" när bussen körde igenom välbekanta delar av Sydney. Det kändes som att komma hem på nåt vis. Vi önskade bara att vi kunde komma till Broadway och att Sebb & Carro skulle vara där. Och Ross the boss och AmRoss. Michael. Och alla våra britter och kanadensare och fransmän och svenskar. Jaja.
Följande dag hade vi iaf BBQ i Coogee med några vänner som fortfarande är kvar här. Några av Nicklas gamla bandmedlemmar bland annat. Jag är rädd. Rädd att jag inte kommer få med mig Nicklas hem. Nyss fick han ett sms från en av killarna som inte kunde komma idag "I think I´m inlove with you", dom propsar på att han borde gifta sig med en australiensiska så han kan flytta hit permanent.

På måndag drar jag och Nicklas till Fiji, yey!!
Olle och Lars bor kvar här i Glebe och jobbar. Kloka människor.

KRAM KRAM KRAM!!

Kommentarer
Postat av: Catarina,Bengt,Carolina

Sååå gott att både läsa se och höra er idag.Saknar er mycket!

Nu ska ni ha en såå gooood tur till Fiji! ser fram emot rapprter när ni är tillbaka i Sydney igen!

KRAM,KRAM

2011-04-02 @ 22:01:39

Skriv gärna en rad eller två så blir vi jätteglada :) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0