Nya Zeeland!


En vecka har gått här på Nya Zeeland.
Tiden går verkligen fort!

Efter att spenderat en hel natt på Sydneys flygplats och några timmar på ett plan så landade vi äntligen i Auckland.
Vi åkte direkt iväg och hämtade upp våran ädle springare "Snövit" som har tjänat oss mycket väl på denna resa.


Jag satte mig med skakiga ben bakom ratten för att köra på vänster sida av vägen för första gången i mitt liv.
Det var ganska läskigt till en början, men snart var det inte vänsterkörandet som var det läskiga, utan alla kringelkrokiga vägar
jag var tvungen att köra på.

Dagen efter ankomst var det ingen vanlig dag, för det var Sebastians födelsedag!
Vi var aningens trötta efter att ha spenderat natten i bilen, ståendes på en mörk parkering,
så vi vaknade redan vid 5 och bestämde oss för att åka vidare.
Mot Hot water beach!
Detta som först såg ut att vara en vanlig strand visade sig vara mycket mer spännande än så.
Vi grävde oss en liten badpöl i sanden och vips var den fylld med 60gradigt vatten.
Ibland var vattnet för varmt för att bada i men fick en perfekt temperatur när vågorna från havet slog in i den lilla poolen.



Härligt!

Så här går det till



För att fira födelsedagsbarnet lite extra så gjorde vi ett besök i Hobbiton (Inspelningsplats från sagan om ringen) utanför Matamata.
Vi hade väldigt mysigt i den lilla byn som precis byggts upp igen inför inspelningen av den nya filmen The Hobbit.
Innan den guidade turen fick vi skriva på ett kontrakt där det stod att vi absolut inte får visa bilder eller berätta något som sagts där.
Mycket hemligt, och bryter vi mot kontraktet kan vi bli stämda! :)
Det var inte den enda inspelningsplatsen vi besökt, här kommer några till!

Mt Doom
Isengard
The great river Anduin

Rivendell
Här spenderade vi en natt.
När vi var ute och vandrade på kvällen såg vi ett spännande valv i en skogsdunge där 2 gubbar sprang omkring och pysslade.
Sebbe kläckte ur sig; -"Här ska de säkert spela in nya filmen".
Vi tänkte inte mer på det utan gick och lade oss.
Nästa morgon väcktes vi 04.00 av att det började rulla in massa bilar, en generator startades och en strålkastare tändes.
När vi sedan började dra oss ifrån campingen vimlade det av folk runt dungen och det satt skyltar som sade Crew-parking och Set.
Vi vet ju inget säkert, men vi kommer att hålla utkik i filmen efter denna plats.
Kändes iaf väldigt häftigt!



I Egmont National Park spenderade vi dagen på varsitt håll.
Planen från början var att vi skulle slå följe och bestiga ett berg.
Närmare bestämt det 2518m höga Mt Egmont.
Detta var dock lättare sagt än gjort....


CARROS DAG:
Jag försökte tappert att följa med i Sebbes tempo på steninga vägar uppför berget.
Men som vi alla vet (antar jag) så är min kondis verkligen kass, 30 minuter efter start var jag helt slut och beslöt mig för att vända tillbaka.
Ingen idé att jag skulle gå och sinka Sebbo hela dagen med tanke på att turen skulle ta 8-10 timmar.
Däremot kändes det ju inte så roligt att sitta och göra ingenting i så många timmar så jag gav mig ut på några kortare tracks genom skog och mark.
Jag traskade upp och ner på stigar och trappor.
Över stenrös och nedför stegar.
Lera här och där, buskar att slå sig igenom och rötter man gärna snubblade över.
Utsikten över landskapet och upp på bergen var enastående!
Tyvärr hade Sebastian kameran så inga bilder från detta roliga solo-äventyr.
Lite tråkigt att jag bara träffade på 3 personer under min 4,5h långa vandring men det var spännande att klättra omkring där för sig själv.
Lunch på nationalparks-cafét och vips så var Sebastian tillbaka.


SEBASTIANS DAG:
07.30 Vi gav oss av med tappra steg och glatt humör upp mot toppen.
08.00 Carro övergav mig och jag blev lämnad ensam på den långa färden.
Efter en timmes vandrande i regnskog så nådde jag trädgränsen och här tog jag min första paus.

Med ny kraft i benen fortsatte jag min färd.
Trots att jag vandrade ensam så mötte jag mycket nytt folk på vägen.
Den fina vägen försvann fort och övergick till stenrös och grusiga backar.
Nu fick man navigera sig mellan pinnar som var uppsatta med jämna mellanrum.
Jag hade förväntat mig en lätt vandringstur upp på berget, men så fel jag hade.
Halvvägs upp på berget kom pauserna med allt kortare intervaller och i slutet var det ca 10 meter mellan varje stopp.

Efter 4 timmar nådde jag tillslut toppen, dock var det ganska molnigt då men jag  fick iaf se lite snö.
På vägen ner gick det kvickare och humöret var på topp.
Jag stannade och pratade med alla jag mötte på vägen och var glad att min färd uppåt var slut.
De var däremot inte lika glada :P
Molnen hade nu börjat rulla in över berget.
Den 10 timmars långa vandring det skulle vara klarade jag på 6 timmar.
Mycket nöjd!
Nöjd var även Carro som slapp sitta och vänta så länge på mig.



Utöver dessa äventyr så har vi också

Besökt Huka falls
Badat i Thermal Streams

Ätit mycket burkmat (Blä säger Carro, helt OK säger Sebbe) och nudlar.

Paddlad kayak i Abel Tasman National park


Flugit helikopter

Kollat på Pancake rocks


Allt detta  och mycket mer!
Finns massor att göra och se..

Naturen här är helt makalöst vacker, berg, dalar och grönt som attan.
Det går verkligen inte att beskriva i ord och bilder gör det inte rättvisa, men om ni får chansen så åk hit!

Det var allt för denna gång, får se när vi har tid att skriva igen.
Hej hopp

Kommentarer
Postat av: Catarina,Bengt,Carolina

Det ser verkligen härligt ut!

Funderade faktiskt idag hur ni hade det och var ni befann er.Fick svar direkt! God fortsättning nu på äventyren!

Kram på er!

2011-02-20 @ 18:58:27
Postat av: Sofia

Åh, finfina bilder :)

Hörde det ryktas om att jordbävningen inte ställde till några problem för er del. Vilken tur!

Goa kramar

2011-02-27 @ 09:33:36

Skriv gärna en rad eller två så blir vi jätteglada :) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0