Barnaga javisst!

Tjolahopp!

I Sverige förbjöds barnaga 1979, här röstade befolkning förra året för att tillåta barnaga så länge barnen inte får alltför stora men utav detta. Men Sverige är tydligen inte så mycket bättre själva eftersom vi istället röstar in SD i riksdagen..

Igår var en bra dag för mig! Eller inte bara.. Jag fick ett samtal och jag förstod knappt hälften av vad kvinnan sa trots att jag bad henne upprepa gång på gång, BRED australiensisk dialekt. Det var en aning pinsamt när jag i slutet av samtalet fick fråga "where did you say you called from again?" eftersom jag anade att jag missförstått det hela..
Det löste sig iaf tillslut och nu har jag börjat provjobba på ett childcare center här i centrala Sydney! Absolut första jobbet jag sökte som jag aldrig trodde att jag ens skulle få komma på intervju till. Jag ska jobba tisdag till fredag istället för att gå på intervju, det är någon slags "try out" för att se om jag passar.

Två jobbiga saker med arbetet hittills;
Dom var mycket hårdare mot barnen än jag väntat mig (jag förstod redan innan att min svaga punkt skulle vara att ryta i åt barnen) och barnen fick hela tiden högljudda utskällningar utan att Jag ens fattat att det gjort något fel.
Den andra jobbiga saken var att ingen vuxen pratade med mig på hela arbetsdagen i princip.. förutom när dom sa åt mig att jag måste ha heltäckande skor (inga innetofflor här icke!) och att jag skulle komma tillbaka imorgonbitti.
Jag försökte få kontakt med folk men det var himla svårt.. Innan har jag bara träffat pratglada och vänliga australiensare, but I´ll give it an other try tomorrow..

Jobbet verkar ändå bra! Barnen var helt underbara! Jag har lekt och pratat hela dagen med alla sötnosar! Så det var ju ett himla Stort plus! och omgivningen är underbar! Så vi får helt enkelt se hur det blir.. Jag har iaf lön i nästan en hel vecka, yey!

Samma dag ringde dom även från WTC och erbjöd mig jobb men då var jag ju tvungen att tacka nej, lite typiskt eftersom de var första gången dom ringde mig..


Jag, olle och carro var bl.a. varit ute på stan i slutet av förra veckan och lämnade våra CVn på olika affärer och dylikt, kändes jobbigt första gångerna men sen kom man igång lite.
Man känner sig galet dålig på engelska för när man är nervös kan man inte tänka och allt kommer liksom ut fel..


Lars var ut och spelade poker igår kväll. Efter någon timme fick vi ett sms "jag sitter vid vinnarbordet. Vinnaren får 1000 dollar", dock hoppades Lars på en färg vilket gick åt skogen och därmed blidde det inte peningar. Ett stort plus här var att det inte kostade något att vara med! Dock fick man tusen extra chips om man köpte en jug med öl, jag tänkter inte nämna hur många Lars köpte.. Men han har inte mått bra idag påstod han när jag kom hem från jobbet..


Vi trivs hittills himla bra här på Broadway ändå. Det är ju ganska hemtrevligt (ni har väl sett filmen nu kanske) och dom som bor här är himla trevliga (dom flesta).
En mindre bra sak är att dörren går i lås när man går ut. En dag när jag kom hem så stod det en kille i bara handuken utanför sin dörr och kom inte in (han hade alltså glömt nyckeln inne när han skulle duscha). Han hade ju självklart ingen mobil på sig och därför inget telefonnummer till sin rumskompis (nej vi har inte heller lyckas memorera varandras nya mobiltelefonnummer). Det var ganska synd om honom ändå kunde jag inte låta bli att skratta, stackarn.. Han fick iaf låna min mobil och efter nån timme kom han in igen.


Hoppas allt är bra där hemma!

//Anna







Kommentarer
Postat av: birre

Bra jobbat Anna!

Måste vara rätt klurigt i början, men du är ju helt klart inna på rätt spår med jobbet. Hoppas verkligen du får fortsätta, det verkar ju väldigt bra.



Synd att chansningen inte gick hem Lars, men all öl var väl spenderad!



Keep it up everyone :-D

2010-09-21 @ 14:23:52
Postat av: Kenneth o Inger

Roligt att det börjar komma in lite jobb till er!

Hoppas att det går bra med "barnjobbet"!

Grattis på födelsedagen i förskott!

Ni får väl fixa lite tårta att fira med!

2010-09-21 @ 14:35:10
Postat av: Sara D

Heja anna!! det låter ju som ett jobb för dig! kul! hoppas det blir fortsättning så ni får in lite kulor.

miss u. puss

2010-09-21 @ 18:31:57
Postat av: Minéa

Ah, va kul Anna! Hoppas du får fortsätta där sen också! :D Konstig regel med skorna tycker jag, men men, regeler är olika överallt! Kom mer ihåg när jag jobbade på dagis, fy vilken huvudvärk man fick! Men det va rikigt kul! :)

Fint bor ni också! Det ser fräscht ut! Hehehe, jag visade mamma er blogg också, så hon följer er också! Ha det så bra nu.. allihopa! Håller tummarna för att ni alla ska få jobb där nere så snart som möjligt. Kramar

2010-09-21 @ 19:16:41
URL: http://mineaminea.blogg.se/
Postat av: farsan

Märkligt att han inte lär sej...

Det är tydligen bara dagen efter han kommer ihåg vad han sagt efter tidigare "dagen efter"

Må bra på er alla.

2010-09-21 @ 23:11:39
Postat av: Catarina & Bengt

Keep it up everyone!

Hoppas att det går bra för dig nu på jobbet Anna!

Lars har tydligen inte lyssnat på vad jag sa till honom innan ni reste. Det är "learning by doing" som gäller helt enkelt. Kan ta många år innan den kursen är klar...

Kram på er allihopa!

2010-09-21 @ 23:30:07
Postat av: Ida

Grattis till jobbet Anna, vad roligt. =)



Kram.

2010-09-21 @ 23:54:46
Postat av: Sandra

Bravo Anna! :) Vad roligt att du får jobba lite, du är himla duktig och modig! KRAM

2010-09-22 @ 14:21:37
Postat av: GammelBerta

Hej Anna!

Fick bloggadressen av Sara. Hoppas du inte tycker illa vara.....Jag tycker också du/ni är modiga, men det kommer bli ett minne för livet, så lev på!!

Du har väl inte glömt hur man säger ett kraftfullt NEJ?! :-) Det är bra att kunna ute i vida världen.

Stort grattis på födelsedagen! 23 den 23:e, bra tajmat!

Hälsa Nico!

2010-09-22 @ 18:47:48
Postat av: Carina

Hipp hipp hurra på din födelsedag Anna.

Önskar Lina,Carina och Jonas

2010-09-22 @ 22:02:09

Skriv gärna en rad eller två så blir vi jätteglada :) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0