One week in Tasmania

Vi flög ner till Melbourne förra tisdagen och träffade en hypad Nicklas (Äntligen!). Han visade oss citykärnan och man kände genast att Melbourne var en trevlig stad. Tyvärr hann vi inte med så mycket mer eftersom vi skulle med ett flyg till Tasmanien senare på kvällen.

Det jobbiga med att flyga hit och dit är att kostnaderna för buss/tåg till och från flygplaster alltid är hutlösa!

När vi landade i Hobart vid 22-tiden fick vi känna på hur det är att komma till en stad som inte lever 24 timmar om dygnet. Vi hade inte förbokat något hostel vilket ledde till att vi inte hade någonstans att sova. Allt var stängt eller fullbokat, illa!
Grejen var att vi kommit till kylan så att stanna utomhus var inte ett alternativ. Temperaturen på natten var under 10 grader, inte -20 men vi har inte allt för mycket varma kläder med oss. Detta löste Nicklas med en briljant idé, krascha på Donkan! Det fanns som tur var ett 24-timmars öppet donkan lite utanför stan. Vi fick gå en bit med alla våra tunga väskor, det är verkligen tufft vill jag lova! En tjugokilos väska på ryggen och en sjukilos framtill.
Vi var lite trötta och ledsna. Det är lite kämpigt att sitta uppe mellan 23-07 utan att tillåta sig själv att somna. Dom stängde av i princip hela restaurangen så endast två bord var öppna och toaletten fick man inte gå på. Killen bakom disken var dock mycket vänlig och bjöd på äppelpaj och dricka. Han verkade gilla att ha sällskap natten lång.

När solen gick upp vid sju tog vi våra väskor och gick till en park i närheten, vi lade oss på en varsin parkbänk och somnade ett par timmar. Första gången jag någonsin sovit på en parkbänk men det funkade prima! Klockan elva var vi fit for fight igen. Dags att hämta våran hyrbil och åka vidare.

En vit Hyundai I45 (yes, inte bara vit) och jag blev kär! Vi döpte honom till Georgie, våran nya bäste vän.

Vi åkte uppåt ön och kollade in några småstäder längs med vägen. Vi kom fram till att historical är ett överskattat ord och detta höll vi fast vid resten av resan.
När vi kom fram till Launceston checkade vi in på ett hostel och fick två twin rooms, lyx! Mycket trevligt hostel med en fet katt som hette Fuji.
Födelsedagsmiddag eftersom Lars fyllde hela 26, hipp hurra!

Vi fortsatte vår resa neråt östkusten och stannade för att gå walking tracks i nationalparker, skogar och berg, Helt otroliga utsikter.
När vi kom till ett berg var Lars tvungen att försöka ta sig upp för detta med stackars Georgie. Jag skrev på ett mentalt kontrakt att inte stå för några skador som uppstod under färden upp. Innan fanns en skylt där det stod att det var förbjudet för bilar utan 4-hjuls drift att ta sig uppåt. Det gick däremot mycket bra och Lars var lycklig! Utsikten var underbar (lite dimmig bara på 1400 meters höjd). Vi träffade en orm annars var det helt tomt på folk/djur.
Vi har bl.a. varit till Bay of fires, Wine glas bay och Frankling Gordon Wild rivers national park. Helt underbart! Jag vet inte hur jag ska beskriva allt, bilderna kommer inte heller vara tillräckligt tyvärr. Låter väl klyschigt men så är det bara :D Stranden vid Wine glas bay var bästa stranden hittills!
Vi har även varit in på ett wild life sanctuary, där dom rehabiliterade skadade vilda djur.

I st Helens letade vi efter ett YHA som tydligen var nedlagt. Som tur var träffade Nicklas på en mycket trevlig hund som var ute och gick med sin tant. Hundens matte frågade hur mycket vi var beredda att lägga ut och vips fick vi en stuga för 100 dollar! Två rum och kök, toa med duch och allt man kan tänka sig! Till och med te och kafffe :D Vi var lyckliga!
En annan natt hyrde vi en superduper billig stuga mitt ute i ingenstans. När vi kom fram till gården fanns där tre stugor. Alla obebodda förutom en, där bodde ett trevligt tyskt ungt par som bjöd på korv. Stugan hade ingen elektricitet eller varmvatten. Den bestod av ett rum med tre bunkbeds och ett rum med bord, bänkar, rinnande kallvatten och en vedspis+ved. Mysigt när vi väl fått upp värmen! På natten hade vi sällskap av en liten mus i stugan. Utanför stugan hade vi ett tiotal orädda possums som gärna var med på kort. Tystnaden var total och himlen var så full av stjärnor att det såg ut som den skulle sprängas. Det var skillnad mot storstadslivet vill jag lova!

Under våran bilfärd har vi sett hundratals döda wallabies och andra djur längs med vägarna, som tur är har vi lyckats undvika att döda någon. Vi har även träffat på en hel del levande vilda djur som vi vågat oss fram och klappat.

Vi åkte över till Bruny Island och kollade bland annat in the neck i förhoppning om att se några pingviner på stranden. Dock såg vi bara massa fotsteg på den enorma stranden.
Resan till Tasmanien har varit fantastisk helt enkelt! Vi har träffat så många mysiga djur och sett så många vackra landskap. Åka bil runt ön var ett suveränt sett att resa på, känns som vi hann se allt vi ville och till en ganska billig penning. Vi har lyssnat på skön musik och brummat längs med rallybanor.
Igår fixade vi lite med Georgie och vinkade sedan adjö. Tillbringade resten av dagen i Hobart. Gick på Cadbury tour, alltså choklad tour. Fick massa gratis choklad, score :D
På kvällen flög vi tillbaka till Melbourne och nu sitter vi på stadsbiblioteket och snor lite internet.
Imorgonkväll flyger vi till Alice Springs (in till the red center), där står ännu en bil och väntar på oss. Vi har hört rykten om 40-50 grader i skuggan. Lite skillnad från Tas.
Bilder kommer förhoppningsvis upp imorgon om jag lyckas tjuva åt mig lite mer internet då.